torsdag den 11. februar 2016

Kommunikation/IT


Dette er vores Kommunikation/IT-aflevering:


Farver

Vi har taget farven blå, fordi de fleste kan lide den. Blå opfattes som troværdig, pålidelig og engageret. Blå er en naturlig farve, da vi konstant bliver mindet om den, når vi kigger op mod himlen eller ud mod havet. Blå er også sjælens farve og opfordrer til ro. Farven blå er også farven for kommunikation med andre og appellerer lige meget til både mænd og kvinder.

Vi har taget farven sort, fordi den er autoritær og kraftfuld. Sort kan vække stærke følelser, og den er meget overvældende, hvis den anvendes i for store mængder. Den repræsenterer tomhed, alene eller mangel på farve. Farven sort er klassisk inde for tøjfarve, fordi den gør os mere sofistikerede at se på.

Vi har taget de 2 farver, fordi sort matcher alle farver, og vi vil gerne ud med bloggen. Sort er en kraftfuld farve, men den springer ikke op i ansigtet på en. Sort kan bruges uden, at det viser mørke. Den hjælper bare med at få blå til at stråle mere. Blå er med, fordi vi gerne vil have, at folk ved, at vores blog er troværdig, og at vi er engageret i den, og den er til at stole på.

Vi har brugt hvide bogstaver på en sort baggrund. Ved dette kan du nemt se, hvad der står uden, at det er generende for øjnene eller popper lige op i ansigtet på en. De 2 farver er også de 2 mest brugte som skrift og baggrund, når det gælder om at skrive noget. Den er nem, overskuelig og enkel. Dog bruges den måde ofte kun til korte tekster og til præsentationer.

Det er ikke ligegyldigt hvilke eller hvor mange farver, man bruger. Jo flere farver der er, jo mere blikfangende er det, men hvis farvene ikke passer harmonisk sammen, vil det ikke se særlig pænt ud. Dog hvis du kun holder dig til få farver fx 2, kan den virke kedelig, men de er dog mere overskuelig og bedre at styre. Det bedste i sidste ende er at vælge færre farver, måske 3-4, som passer harmonisk sammen.

Vores blog har en baggrund med sort bagved og blå/hvide tal foran. Den sorte baggrund gør, at den blå farve stikker ud, og man kan tydeligt se den samt de hvide tal. Ved dette får læseren hurtigt øje på tallene, som er skrevet med blåt og hvidt.  Vores projekt er afkodning, så derfor ville vi gerne have en baggrund med tal, som hvis man er ved at afkode noget eller hacke sig ind. Selvom man ved 2 farver kan risikere, at baggrunden bliver kedelig, gør dette ikke i vores tilfælde. Fordi det er ikke bare 3 farver splattet sammen. Den blå og hvide farver er nemlig skrevet med tal, og fordi tallene i baggrunden ikke er kedelige.

Skrift

Vi har brugt skrift typen Calibri. Calibri er nem og læse, den er ikke stor eller svær at tyde. Det er moderne med grotesk skrift, som Calibri, så længe det ikke er et længere tekststykke. Derfor har vi valgt den som overskrift på bloggen. Det ser pænere og mere professionelt ud. Du kan nemt se, hvad der står med fine mellemrum mellem bogstaver/tal. Calibri er grotesk, fordi der ikke er nogle seriffer. Fx når du bruger Times New Roman er det en antikvaskrifttype. Antikva har små tværstreger øverst og nederst på bogstaverne, hvilket bliver kaldt seriffer. Grotesk har ingen og bliver derfor også kaldt sans serif, som er fransk for ”uden seriffer”.

Kommunikation

De fleste voksne har et filter mod reklamer. Det er et filter, der har en masse huller, som er i stand til enten at fange og afvise en stor del af reklamebudskaberne. Filteret kaldes også virtuel firewall. Der kommer dog flere reklamer til hele tiden, og de bliver hele tiden nyere og smartere, så vi ikke bliver  træt af dem. Det gør, at filteret ikke når op, og vi bliver fanget af reklamen.

Filteret kan blokere indhold i starten af reklamen, fordi man ved, at man ikke skal bruge produktet til noget. Hvis det nu er en reklame om mobiltelefoner, men man har lige fået en ny. Derfor skal man gøre, at ens produkt bliver formidlet til modtagerne, så de vil blive ved med at se det, uden at snyde eller kæmpe for at overvinde modtageren.

Dog skal man passe på, hvordan man får reklamen frem. Mange prøver at gøre den morsom, fordi det passer til alle målgrupper. Dog skal man tænke på, hvordan man gør den sjov. Hvis den måske kun er sjov for unge, er den ikke særlig sjov for voksne.

Det hele handler om at få produktet populært, så modtagerne bliver siddende for at læse det hele igennem og ikke bare smutter efter 5 linjer.

Figur 1. Eksempel på klassisk kommunikationsmodel, Laswells formel




Kilder: 
Kommunikation/IT C e-bog, forfatter Peder Meyhoff, Lærer ved htx Aarhus midtby.
d. 11.02.16 10:00

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.