Kommunikation/IT
Dette er vores Kommunikation/IT-aflevering:
Farver
Vi har taget farven blå, fordi
de fleste kan lide den. Blå opfattes som troværdig, pålidelig og engageret. Blå
er en naturlig farve, da vi konstant bliver mindet om den, når vi kigger op mod
himlen eller ud mod havet. Blå er også sjælens farve og opfordrer til ro.
Farven blå er også farven for kommunikation med andre og appellerer lige meget
til både mænd og kvinder.
Vi har taget farven sort,
fordi den er autoritær og kraftfuld. Sort kan vække stærke følelser, og den er
meget overvældende, hvis den anvendes i for store mængder. Den repræsenterer
tomhed, alene eller mangel på farve. Farven sort er klassisk inde for tøjfarve,
fordi den gør os mere sofistikerede at se på.
Vi har taget de 2 farver, fordi sort matcher alle farver, og
vi vil gerne ud med bloggen. Sort er en kraftfuld farve, men den springer ikke
op i ansigtet på en. Sort kan bruges uden, at det viser mørke. Den hjælper bare
med at få blå til at stråle mere. Blå er med, fordi vi gerne vil have, at folk
ved, at vores blog er troværdig, og at vi er engageret i den, og den er til at
stole på.
Vi har brugt hvide bogstaver på en sort baggrund. Ved dette
kan du nemt se, hvad der står uden, at det er generende for øjnene eller popper
lige op i ansigtet på en. De 2 farver er også de 2 mest brugte som skrift og baggrund,
når det gælder om at skrive noget. Den er nem, overskuelig og enkel. Dog bruges
den måde ofte kun til korte tekster og til præsentationer.
Det er ikke ligegyldigt hvilke eller hvor mange farver, man
bruger. Jo flere farver der er, jo mere blikfangende er det, men hvis farvene
ikke passer harmonisk sammen, vil det ikke se særlig pænt ud. Dog hvis du kun
holder dig til få farver fx 2, kan den virke kedelig, men de er dog mere
overskuelig og bedre at styre. Det bedste i sidste ende er at vælge færre farver,
måske 3-4, som passer harmonisk sammen.
Vores blog har en baggrund med sort bagved og blå/hvide tal
foran. Den sorte baggrund gør, at den blå farve stikker ud, og man kan tydeligt
se den samt de hvide tal. Ved dette får læseren hurtigt øje på tallene, som er
skrevet med blåt og hvidt. Vores projekt
er afkodning, så derfor ville vi gerne have en baggrund med tal, som hvis man er
ved at afkode noget eller hacke sig ind. Selvom man ved 2 farver kan risikere,
at baggrunden bliver kedelig, gør dette ikke i vores tilfælde. Fordi det er
ikke bare 3 farver splattet sammen. Den blå og hvide farver er nemlig skrevet
med tal, og fordi tallene i baggrunden ikke er kedelige.
Skrift
Vi har brugt skrift typen Calibri. Calibri er nem og læse,
den er ikke stor eller svær at tyde. Det er moderne med grotesk skrift, som Calibri,
så længe det ikke er et længere tekststykke. Derfor har vi valgt den som
overskrift på bloggen. Det ser pænere og mere professionelt ud. Du kan nemt se,
hvad der står med fine mellemrum mellem bogstaver/tal. Calibri er grotesk,
fordi der ikke er nogle seriffer. Fx når du bruger Times New Roman er det en antikvaskrifttype.
Antikva har små tværstreger øverst og nederst på bogstaverne, hvilket bliver kaldt
seriffer. Grotesk har ingen og bliver derfor også kaldt sans serif, som er
fransk for ”uden seriffer”.
Kommunikation
De
fleste voksne har et filter mod reklamer. Det er et filter, der har en masse
huller, som er i stand til enten at fange og afvise en stor del af
reklamebudskaberne. Filteret kaldes også virtuel firewall. Der kommer dog flere
reklamer til hele tiden, og de bliver hele tiden nyere og smartere, så vi ikke
bliver træt af dem. Det gør, at filteret
ikke når op, og vi bliver fanget af reklamen.
Filteret
kan blokere indhold i starten af reklamen, fordi man ved, at man ikke skal
bruge produktet til noget. Hvis det nu er en reklame om mobiltelefoner, men man
har lige fået en ny. Derfor skal man gøre, at ens produkt bliver formidlet til
modtagerne, så de vil blive ved med at se det, uden at snyde eller kæmpe for at
overvinde modtageren.
Dog
skal man passe på, hvordan man får reklamen frem. Mange prøver at gøre den
morsom, fordi det passer til alle målgrupper. Dog skal man tænke på, hvordan
man gør den sjov. Hvis den måske kun er sjov for unge, er den ikke særlig sjov
for voksne.
Det
hele handler om at få produktet populært, så modtagerne bliver siddende for at
læse det hele igennem og ikke bare smutter efter 5 linjer.
![]() |
Figur 1. Eksempel på klassisk
kommunikationsmodel, Laswells formel
|
Kilder:
Kommunikation/IT C e-bog, forfatter Peder
Meyhoff, Lærer ved htx Aarhus midtby.
d. 11.02.16 10:00
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.